Phishing

Je krijgt dagelijks een heleboel berichten. Soms ook van criminelen die doen alsof ze betrouwbare organisaties zijn. Deze berichten bevatten dan links naar nepwebsites waar die criminelen ‘vissen’ naar je gegevens. Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van dit soort oplichting?

Wat is phishing precies?

Bij phishing verleiden criminelen je om op een link in een tekstbericht te klikken. Zo lokken ze je naar een valse website die lijkt op een echte, betrouwbare website – bijvoorbeeld van een bank. Als je inlogt op die nepwebsite of er andere gegevens achterlaat, hebben de criminelen deze data direct in handen. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld inbreken op je bankaccount en jouw geld overmaken naar de rekening van hun geldezel. Of ze kunnen makkelijker je vertrouwen winnen tijdens een poging tot bankhelpdeskfraude.

Hoe benaderen deze criminelen jou?

Phishing kan verschillende vormen aannemen. Hieronder lees je een aantal voorbeelden:

Hoe herken je deze criminelen?

Je kunt criminelen die phishing toepassen soms heel snel herkennen. Bijvoorbeeld als zij zeggen dat ze van RegioBank zijn, maar dingen doen die RegioBank nooit zal doen:

  • Jou vragen om je beveiligingscodes te delen.
  • Jou vragen om je bankproducten op te sturen.
  • Jou een e-mail sturen met een link waarop je moet klikken om in te loggen, een overboeking te doen of een betaling te annuleren.
  • Jou onder druk zetten om snel iets te doen omdat er anders iets vervelends kan gebeuren.

Hoe herken je een phishing-e-mail?

Soms is het moeilijk om een echte e-mail van RegioBank te onderscheiden van een phishing-e-mail van criminelen. Toch hebben phishing-e-mails wel kenmerken waardoor je ze snel kunt herkennen. Ook zijn er andere waarschuwingssignalen. Wees extra alert als je één of meerdere van de volgende punten opmerkt:

  • Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @regiobank.nl of @mail.regiobank.nl.
  • De e-mail bevat een link om in te loggen, een overboeking te doen of een betaling te annuleren. RegioBank zou je nooit zo’n link sturen.
  • De link begint niet met https://www.regiobank.nl/ of https://diensten.regiobank.nl/.
  • Je krijgt een e-mail op een e-mailadres dat je niet aan ons hebt gegeven.
  • De e-mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
  • Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de ontvangen e-mail ‘spam’ is.
  • De afzender vraagt je om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
  • De afzender stelt nare gevolgen in het vooruitzicht als je niet meteen in actie komt.
  • De e-mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.

Voorbeelden van phishing-e-mails

Hieronder zie je een voorbeeld van een e-mail die van RegioBank lijkt te komen, maar eigenlijk een phishing-bericht is. Verder zijn alle gemelde phishing e-mails van ander partijen te zien op Actuele valse e-mails op de website van Fraudehelpdesk.

Hoe herken je een phishing-sms?

Net als e-mails, kunnen ook sms’jes van RegioBank lijken. Ook deze tekstberichten hebben kenmerken waardoor de criminelen door de mand vallen. Wees extra alert als je één of meerdere van de volgende punten opmerkt:

  • Er staat als afzender geen ‘RegioBank’ boven aan het sms’je. Dat hoort er wel te staan als het bericht echt van RegioBank is. Als je bijvoorbeeld alleen een 06-nummer ziet, weet je dat er iets mis is.
  • In het sms’je staat een link. Wij sturen nooit linkjes in een sms.
  • De afzender vraagt je om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
  • De afzender stelt nare gevolgen in het vooruitzicht als je niet meteen in actie komt.
  • Het sms’je is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.

Voorbeelden van phishing-sms’jes

Hieronder zie je een voorbeeld van sms'jes die van RegioBank lijken te komen, maar eigenlijk een phishing-bericht zijn.

Valse sms’jes van andere instanties of bedrijven

Een bekend phishing-bericht komt zogenaamd van mijn overheid of van een pakketdienst. Daarin staat dat je pakket eraan komt en dat je het kunt volgen via de meegestuurde link. Deze link brengt je direct naar een nepwebsite waar je de vraag krijgt om een app van het bedrijf te installeren. Let op: dit is geen echte app, maar malware. De criminelen willen met deze malware onder meer jouw inlogcodes voor de RegioBank app achterhalen, zodat ze geld kunnen overmaken van jouw rekening naar hun eigen rekening.

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?

Herken de werkwijzen en berichten van deze criminelen. Dan ben je extra waakzaam. Volg verder deze tips:

  • Controleer de afzender van berichten.
  • Klik niet zomaar op linkjes in mails of sms’jes.
  • Deel nooit je beveiligingscodes.
  • Laat je niet onder druk zetten.
  • Wees altijd alert als je iets online doet.
  • Twijfel je? Bel ons op 030 - 291 42 90. RegioBank staat voor je klaar.

Wat kun je doen als je toch opgelicht bent?

Zie je iets vreemds op je rekening gebeuren? Of krijg je een bericht waarin staat dat er een app gekoppeld is en weet je daar niets van? Grote kans dat je slachtoffer bent van phishing. Zet dan deze twee stappen:

  1. Meld de fraude direct aan onze fraudeafdeling.
  2. Doe onmiddellijk aangifte bij de politie.

Icoon van een bel

Meer weten over fraude?

RegioBank en de andere Nederlandse banken zijn samen de website veiligbankieren.nl gestart. Hier vind je volop informatie over fraude en veiligheid.

Naar veiligbankieren.nl