Bankhelpdeskfraude
Wat is helpdeskfraude precies?
Bij bankhelpdeskfraude nemen criminelen contact met je op. Daarbij doen ze alsof ze medewerkers zijn van (de helpdesk van) een bank. De criminelen proberen met die valse identiteit je vertrouwen te winnen en je te overtuigen om iets aan hen te geven. Van persoonlijke informatie en bankgegevens tot geld en bezittingen als je tablet, telefoon of sieraden.
Hoe benaderen deze criminelen jou?
Ze bellen of mailen je en vertellen je dat er een probleem is met je rekening dat dringend opgelost moet worden. Soms komen ze zelfs met die boodschap bij je aan de deur. Vervolgens melden ze dat zij dit probleem wel te kunnen oplossen, maar dat ze hiervoor iets van je nodig hebben. Wat ze precies nodig zeggen te hebben, kan verschillen per crimineel.
Vragen naar je betaalpas
Vragen software te installeren
Vragen geld over te maken naar een kluisrekening
Hoe herken je deze criminelen?
Je kunt bankhelpdeskfraudeurs vaak snel herkennen. Ze doen namelijk wat medewerkers van RegioBank nooit zullen doen:
- Zomaar bij je aan de deur komen.
- Jou vragen om je betaalpas of digipas op te sturen.
- Jou vragen om je betaalpas of digipas aan hen of iemand anders mee te geven.
- Je vragen om je pincode of CVC/CVV-code te delen.
- Je vragen om bevestigingscodes van RegioBank te delen.
- Jou Je vragen om meekijksoftware te installeren of je besturing over te nemen.
- Je onder druk zetten om snel iets uit te voeren omdat er anders iets vervelends kan gebeuren.
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?
Het allerbelangrijkste is om criminelen te herkennen (zie hierboven) en niet te doen wat ze vragen. Stuur dus nooit je passen op. Geef ze ook nooit aan iemand mee. Installeer geen meekijksoftware op je apparaat. En deel nooit je pin-, CVC/CVV- of bevestigingscodes.
Tips: zo wordt je geen slachtoffer van fraude
- Krijg je het verzoek om betaalpassen of pincodes te overhandigen? En twijfel je toch of je dat moet doen? Bel ons dan direct om na te gaan of wij dit écht van je vragen. Je kunt ons bereiken op 030 - 291 42 90.
- Heb je een nieuwe betaalpas? Knip dan je oude betaalpas door bij de chip en CVC/CVV-code en gooi hem weg. Zo weet je zeker dat niemand die betaalpas kan misbruiken om bij jouw geld of bankgegevens te kunnen.
- Houd de limiet voor het opnemen en overmaken van geld liefst zo laag mogelijk. Is het nodig om de limiet te verhogen, omdat je een groot bedrag moet betalen? Verhoog die dan zo kort mogelijk.
Volg ook de bankhelpdeskfraude training
Wat kun je doen als je toch opgelicht bent?
Ben je slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude? Zet dan altijd deze drie stappen:
- Blokkeer meteen je betaalpas in de RegioBank app of in Mijn RegioBank.
- Meld de fraude direct aan onze fraudeafdeling.
- Doe onmiddelijk aangifte bij de politie.
Meer weten over fraude?
RegioBank en de andere Nederlandse banken zijn samen de website veiligbankieren.nl gestart. Hier vind je volop informatie over fraude en veiligheid.