Grip op je abonnementen
Let op de opzegtermijn
Aan een nieuw abonnement zit je meestal eerst een bepaalde periode vast, bijvoorbeeld een jaar. Daarna wordt het stilzwijgend verlengd naar een contract voor onbepaalde tijd, en kun je elke maand je abonnement stopzetten. Vaak geldt er wel een opzegtermijn. Houd er dus rekening mee dat je bijna nooit per direct van je abonnement af kan.
Zet alle kosten op een rij
Stiekem heb je vaak meer abonnementen dan je denkt. Netflix, Spotify, je telefoon, een goed doel, de sportschool. Omdat de kosten vaak automatisch worden afgeschreven, heb je misschien weinig overzicht. Zet alles eens onder elkaar en reken meteen uit hoeveel het je per jaar kost. Stiekem best wat geld, toch?
Voor je het weet zit je eraan vast
Koffiecapsules, maaltijdboxen, bloemen. Je kunt tegenwoordig overal wel een abonnement voor afsluiten. En bijna altijd kun je het een keer ‘gratis’ of ‘met korting’ proberen. Maar check altijd eerst in de voorwaarden of het proefabonnement ook echt automatisch stopt. Is dat niet het geval? Zet dan een reminder in je agenda of telefoon, zodat je eventueel nog kunt opzeggen vóórdat je proeftijd afloopt.
Zeg niet zomaar ‘ja’
Loopt je telefoonabonnement bijna af? Dan weet je zeker dat je gebeld gaat worden met een aanbieding. Zeg niet meteen ja, maar vraag of je er even over na mag denken. Dat geeft je mooi de tijd om wat onderzoek te doen. Ben je écht voordeliger uit met deze aanbieding? Zo voorkom je dat je misschien weer vastzit aan een contract voor twee jaar, terwijl je eigenlijk zou overgaan naar een contract dat maandelijks opzegbaar is.
Zo zeg je een abonnement op
In de wet staat dat je een abonnement op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als hoe je het hebt afgesloten. Was dat online? Dan moet je het ook online kunnen stopzetten, bijvoorbeeld via de website of met een mailtje. En anders kun je terecht bij de klantenservice van een bedrijf. Tip: vraag altijd om een bevestiging van de opzegging.
-
Mogelijk ook interessant: