Helpdeskfraude

"U hebt een virus op uw computer. Kom gauw in actie!” Krijg je zo’n bericht, met het aanbod van hulp tegen betaling? Grote kans dat je contact hebt met een helpdeskfraudeur. Hoe voorkom je dat zulke fraudeurs je oplichten?

Wat is helpdeskfraude precies?

Bij helpdeskfraude (ook wel ‘tech support scam’) doen criminelen of ze helpdeskmedewerkers zijn van bekende softwarebedrijven of internetproviders. Vaak zijn zij degene die contact met je zoeken. Maar soms beland je ook in hun net als je technische hulp zoekt op internet: hun online aanwezigheid lijkt dan erg op die van de helpdesk en het bedrijf dat je zoekt. De criminelen zeggen altijd dat ze je kunnen helpen met een technisch probleem. Maar in plaats van te helpen, lichten ze je op.

Hoe benaderen deze criminelen jou?

Zeggen dat er een probleem is

Ze bellen of mailen je – of ze sturen je een pop-up-bericht op je telefoon of tablet. Ze delen je mee dat er een probleem is met je apparaat, software of online accounts. En ze vertellen je dat zij je wel kunnen helpen.
Icoon vraagteken

Maken een nephelpdesk

Ze zorgen ervoor dat hun pagina bovenaan in zoekmachines komt als je zoekt op ‘helpdesk’ met de naam van het bedrijf. Zo vind je via die zoekmachines de contactgegevens van hun nephelpdesk.

Vragen je software te installeren

Stem je in met hun hulp? Dan vragen ze je om hun via meekijksoftware toegang te geven tot je apparaat. Door de besturing over te nemen, kunnen ze je probleem oplossen, zeggen ze. In werkelijkheid willen ze zo bij je persoonlijke gegevens en geld komen.
Icoon met zak geld

Vragen om een bedrag

Ze vragen je ook om een bedrag over te boeken voor de hulp die ze je bieden. Of om online cadeaubonnen te kopen en de codes hiervan met hen te delen. Terwijl je dat doet, passen ze je scherm aan: een mogelijkheid die ze hebben dankzij de meekijksoftware. Daardoor betaal je ongemerkt een hoger bedrag dan je op je scherm ziet.

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?

Herken de werkwijze van helpdeskfraudeurs. Dan ben je extra waakzaam. Volg verder deze tips:

  • Check of je op de echte website van het bedrijf zit voordat je de contactgegevens gebruikt die je daar vindt. Je eerste Google-zoekresultaat is niet altijd de juiste!
  • Controleer of de website waarop je zit beveiligd is. Herken die beveiliging aan ‘https’ in de adresbalk (met de ‘s’ van secure) en een icoontje voor het webadres.
  • Laat niemand meekijken op je apparaat. Weiger altijd het verzoek om meekijksoftware te installeren en laat nooit de besturing van je apparaat overnemen. Ook niet onder het mom van meekijken.
  • Geef nooit persoonlijke informatie aan een ‘helpdesk’. En zeker geen gegevens waarmee iemand kan inloggen in je bankaccount.
  • Word je ongevraagd gebeld of gemaild door een ‘helpdeskmedewerker’? Besef dat helpdeskmedewerkers van bekende bedrijven nooit ongevraagd bellen of mailen.

Wat kun je doen als je toch opgelicht bent?

Ben je slachtoffer geworden van helpdeskfraude? Volg deze twee stappen:

  1. Meld de fraude direct aan onze fraudeafdeling.
  2. Doe onmiddellijk aangifte bij de politie.

Meer weten over fraude?

RegioBank en de andere Nederlandse banken zijn samen de website veiligbankieren.nl gestart. Hier vind je volop informatie over fraude en veiligheid.

Naar veiligbankieren.nl