Helpdeskfraude
Wat is helpdeskfraude precies?
Bij helpdeskfraude (ook wel ‘tech support scam’) doen criminelen of ze helpdeskmedewerkers zijn van bekende softwarebedrijven of internetproviders. Vaak zijn zij degene die contact met je zoeken. Maar soms beland je ook in hun net als je technische hulp zoekt op internet: hun online aanwezigheid lijkt dan erg op die van de helpdesk en het bedrijf dat je zoekt. De criminelen zeggen altijd dat ze je kunnen helpen met een technisch probleem. Maar in plaats van te helpen, lichten ze je op.
Hoe benaderen deze criminelen jou?
Zeggen dat er een probleem is
Maken een nephelpdesk
Vragen je software te installeren
Vragen om een bedrag
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?
Herken de werkwijze van helpdeskfraudeurs. Dan ben je extra waakzaam. Volg verder deze tips:
- Check of je op de echte website van het bedrijf zit voordat je de contactgegevens gebruikt die je daar vindt. Je eerste Google-zoekresultaat is niet altijd de juiste!
- Controleer of de website waarop je zit beveiligd is. Herken die beveiliging aan ‘https’ in de adresbalk (met de ‘s’ van secure) en een icoontje voor het webadres.
- Laat niemand meekijken op je apparaat. Weiger altijd het verzoek om meekijksoftware te installeren en laat nooit de besturing van je apparaat overnemen. Ook niet onder het mom van meekijken.
- Geef nooit persoonlijke informatie aan een ‘helpdesk’. En zeker geen gegevens waarmee iemand kan inloggen in je bankaccount.
- Word je ongevraagd gebeld of gemaild door een ‘helpdeskmedewerker’? Besef dat helpdeskmedewerkers van bekende bedrijven nooit ongevraagd bellen of mailen.
Wat kun je doen als je toch opgelicht bent?
Ben je slachtoffer geworden van helpdeskfraude? Volg deze twee stappen:
- Meld de fraude direct aan onze fraudeafdeling.
- Doe onmiddellijk aangifte bij de politie.
Meer weten over fraude?
RegioBank en de andere Nederlandse banken zijn samen de website veiligbankieren.nl gestart. Hier vind je volop informatie over fraude en veiligheid.