Betaalwet PSD2
Goed om te weten: bij RegioBank zijn je gegevens veilig. Wij begrijpen dat het je betaalgegevens zijn en dat alleen jij bepaalt wat er met deze gegevens gebeurt.
Dit kan de wet je opleveren
Drie voorbeelden van wat er mogelijk is door deze wet.
Overzicht creëren
Stel, je hebt betaalrekeningen bij verschillende banken. En je vindt het handig om die in één overzicht te hebben. Dat kan met een app. Het bedrijf dat die app aanbiedt, krijgt je betaalgegevens van ons om in de app te laten zien.
Op een andere manier betalen
Wil je bijvoorbeeld een boek bij een buitenlandse webwinkel bestellen? En kun je het niet met iDEAL betalen en heb je geen creditcard? Dan kan de webwinkel namens jou een betaalopdracht naar ons sturen. Wij schrijven het bedrag van je betaalrekening af.
Laten checken of je iets kunt betalen
Je hebt een betaalkaart van een warenhuis en wilt een broek afrekenen. Dan kan het warenhuis, met je toestemming, bij ons checken of je die kunt betalen. We geven dan door of je dat kunt of niet. Heb je genoeg bestedingsruimte op je betaalrekening? Dan kun je de broek afrekenen.
Alleen toegang als je dat wilt
Betaalrekening instellen
Bedrijven krijgen niet zomaar toegang tot je betaalrekening. Die functie staat bij ons standaard uit. Wil je wel toegang geven, dan moet je eerst je betaalrekening ervoor instellen. Dat doe je in Mijn RegioBank of in de RegioBank app. Pas daarna kun je een bedrijf vragen om je betaalgegevens op te halen, een betaalopdracht naar ons te sturen of te checken of je genoeg bestedingsruimte hebt.
Toestemming aan ons
Voor elke opdracht die je een bedrijf geeft, moet je ons met je digipas, via je RegioBank app (met pin, vingerafdruk of face ID) of je browsercode toestemming geven om die uit te voeren. Je toestemming kun je ook weer intrekken. Houd er dan wel rekening mee dat we je gegevens die we al gedeeld hebben niet meer kunnen terughalen. Eens in de zoveel tijd kan worden gevraagd om de ttoestemming die je ons heeft gegeven opnieuw te bevestigen. Er gebeurt dus niets zonder dat je het goedvindt. Jij bent de baas.
Goed om te weten
Niet alleen jij kunt je betaalrekening zo instellen dat andere bedrijven toegang kunnen krijgen. Ook de mederekeninghouders, gevolmachtigden en wettelijk vertegenwoordigers op je rekening die ook toegang tot Mijn RegioBank hebben, kunnen dat. En ze kunnen daarna een bedrijf dat toegang kan krijgen, vragen om betaalgegevens bij ons op te halen, een betaalopdracht naar ons te sturen of te checken of je genoeg bestedingsruimte op je betaalrekening hebt. Maak dus goede afspraken met iedereen die bij je rekening kan.
Om dit soort betaalgegevens gaat het
Als je wilt dat een bedrijf je betaalgegevens bij ons ophaalt, dan gaat het om deze informatie.
1. Informatie over je rekening
- Je rekeningnummer (IBAN).
- De productnaam (bijvoorbeeld Plus Betalen).
- De naam die je zelf aan de rekening heeft gegeven.
- De naam van de rekeninghouder
2. Het saldo op je betaalrekening
3. De bij- en afschrijvingen en de bijbehorende details die je in Mijn RegioBank ziet staan en de
gegevens die erbij horen.
Het bedrijf dat je gegevens nodig heeft, bepaalt zelf welke informatie ze bij ons ophalen.
Heb je toestemming gegeven voor het doorgeven van je betaalgegevens? Dan geven we de eerste keer je gegevens van de afgelopen 24 maanden door. Niet van langer geleden. Daarna steeds de nieuwe gegevens, zolang je toestemming geldig is. En we geven niet al je gegevens door. Een bedrijf krijgt bijvoorbeeld niet je adresgegevens en je kredietlimiet (als je die hebt).
Om welke gegevens gaat het bij een betaalcheck?
Geef je een ander bedrijf toestemming om een betaalcheck uit te voeren? Dus om te checken of je genoeg bestedingsruimte op je betaalrekening heeft? Dan laten we dat bedrijf alleen weten of je dat wel of niet kunt. We geven je saldo niet door.
Welke bedrijven kun je toegang geven?
Je kunt bedrijven toegang geven tot je betaalrekening. Dat kunnen internationale bedrijven zijn. En ‘t hoeven geen banken te zijn. Elk bedrijf dat toegang tot je betaalrekening wilt, moet voldoen aan strenge eisen. Daarom hebben ze toestemming nodig van een Europese toezichthouder, zoals De Nederlandsche Bank.
Check wat een bedrijf doet met je gegevens
Check altijd wat een bedrijf precies met je betaalgegevens kan doen voor je ze vraagt om je betaalgegevens op te halen. Dat soort afspraken vind je meestal in de voorwaarden van een bedrijf of op hun website.
Je kind en PSD2
Heeft je kind een betaalrekening en toegang tot Mijn RegioBank? Dan krijgt hij of zij ook te maken met de betaalwet PSD2. En jij als ouder of verzorger dus ook. Je leest hier wat er straks mogelijk is en waar je op moet letten.
Betaalopdracht geven
Door PSD2 kun je andere banken of bedrijven toegang geven tot je betaalrekening. Je kind kan dat ook. Hij of zij kan een ander bedrijf vragen om een betaalopdracht naar ons te sturen.
Een voorbeeld
Stel, je kind wil online een boek kopen, maar kan op de website niet met iDEAL betalen. Dan kan de website namens je kind een betaalopdracht naar ons sturen. Wij schrijven het bedrag dan van zijn of haar betaalrekening af.
Toegang aanzetten
Je kind kan niet meteen betaalopdrachten naar ons laten sturen. Daarvoor moet hij of zij de rekening eerst instellen. In Mijn RegioBank of de RegioBank app. Maar je kunt dit ook doen voor je kind. Per betaalopdracht moet je kind ons met zijn of haar digipas, via zijn of haar RegioBank app (met pin, vingerafdruk of face ID) of zijn of haar browsercode toestemming geven.
En rekeninggegevens delen dan?
Door PSD2 is het ook mogelijk om rekeninggegevens te delen. Een ander bedrijf mag in opdracht van jou de gegevens van je betaalrekening bij ons ophalen. Je kind kan dit pas doen als hij of zij 18 is. Is je kind jonger, maar wil hij of zij dit nu al, dan mag je wel toestemming daarvoor geven met je digipas, via je RegioBank app (met pin, vingerafdruk of face ID) of browsercode.
Een video over PSD2
RegioBank is één van de vier merken van de Volksbank. PSD2 heeft gevolgen voor deze merken. Welke gevolgen dit zijn licht de Volksbank toe in een korte video.