Veelgestelde vragen over toegang geven tot je betaalrekening
Algemene vragen
1) Wat is PSD2?
PSD2 is een richtlijn van de Europese Unie. PSD2 staat voor Payment Service Directive 2. Hierin staan regels voor het betaalverkeer en betaalproducten in Europa. Alle landen uit de Europese Unie moeten deze regels verwerken in hun eigen wetten. En Nederland dus ook.
Je kunt bedrijven toegang geven tot je betaalrekening. Die bedrijven kunnen in opdracht van je aan de slag met de gegevens die bij je betaalrekening horen. Zoals je bij- en afschrijvingen en je saldo. Ze kunnen die gegevens bijvoorbeeld laten zien in een app, samen met de betaalrekeningen die je bij andere banken hebt. Of ze kunnen een betaalopdracht voor je naar je bank sturen. Een bedrijf kan zo’n opdracht alleen voor je uitvoeren als je daarvoor opdracht hebt gegeven. En als je ons toestemming hebt gegeven om die opdracht uit te voeren.
2) Op welke datum gaat PSD2 in?
PSD2 is op 19 februari 2019 ingegaan.
3) Wat is het doel van PSD2?
Met PSD2 wil de EU zorgen voor meer innovatie en meer concurrentie in het Europese betaalverkeer. Alle banken moeten zich eraan houden. Dat kan je voordeel opleveren. Denk aan slimme oplossingen zoals deze twee.
- Een online huishoudboekje waarin je al je betaalrekeningen bij verschillende banken bij elkaar kunt zien. Zo’n huishoudboekje geeft een goed overzicht van alle inkomsten en uitgaven die je op al die rekeningen hebt. Hiervoor moet je het bedrijf dat het overzicht voor je maakt (bijvoorbeeld een app-aanbieder) opdracht geven om je betaalgegevens bij ons op te halen. En je moet ons met je digipas, via je Regiobank app (met pin, vingerafdruk of face ID) of je browsercode toestemming geven om die gegevens aan dat bedrijf te geven.
- Een webwinkel kan namens je een betaalopdracht naar ons sturen. Je moet dus wel opdracht geven aan die webwinkel. En je moet ons met je digipas, via je RegioBank app (met pin, vingerafdruk of face ID) of je browsercode toestemming geven om de opdracht uit te voeren. Dit kan handig zijn als je iets wilt bestellen bij een webwinkel waar je niet met iDeal kunt betalen.
4) Wat kan ik door PSD2 met mijn betaalrekening en betaalgegevens doen?
Je kunt bedrijven toegang geven tot je betaalrekening. Die bedrijven kunnen in opdracht van je aan de slag met de gegevens die bij je betaalrekening horen. Zoals je bij- en afschrijvingen en je saldo. Ze kunnen die gegevens bijvoorbeeld laten zien in een app, samen met de betaalrekeningen die je bij andere banken hebt. Of ze kunnen een betaalopdracht voor je naar ons sturen. Een bedrijf kan zo’n opdracht alleen voor je uitvoeren als je ze dat hebt gevraagd. En als je ons toestemming hebt gegeven om die opdracht uit te voeren. Toestemming geven doe je met je digipas, via je RegioBank app (met pin, vingerafdruk of face ID) of je browsercode. Onder ‘Vragen over hoe het werkt’, bij de vraag ‘Hoe geef ik een ander bedrijf een opdracht en toestemming aan jullie?’ lees je hoe je dat moet doen.
5) Kan een ander bedrijf mijn gegevens zien terwijl ik heb aangegeven niets te willen delen?
Ja, dat kan. Stel, degene aan wie je geld overmaakt, heeft een bedrijf of instelling wél toestemming gegeven voor het bekijken van zijn/haar bij- en afschrijvingen. Dan is he overboeking bij dat bedrijf of instelling zichtbaar als binnenkomende betaling. Ook als je dus zelf geen toegang tot je eigen rekening hebt gegeven. Daarbij kunnen je naam, IBAN, de omschrijving en het door je overgemaakte bedrag worden getoond. Dat bedrijf ontvangt behalve deze informatie uiteraard geen andere gegevens van je.
Alle banken zijn vanuit PSD2-wetgeving verplicht om hieraan mee te werken. Het is goed om te weten dat een ander bedrijf of instelling de gedeelde gegevens alleen mag gebruiken voor de dienst waar de begunstigde om heeft gevraagd. Je gegevens mogen vanuit privacywetgeving niet voor andere doelen worden gebruikt.
Vragen over bedrijven die toegang kunnen krijgen
1) Wat voor bedrijven kunnen toegang tot mijn betaalrekening krijgen?
Dat kunnen allerlei bedrijven zijn. Uit binnen- en buitenland. Het hoeven geen financiële bedrijven te zijn, zoals een bank.
Bedrijven die iets met je betaalgegevens willen doen, moeten een registratie hebben bij een Europese toezichthouder. Zoals De Nederlandsche Bank. Bedrijven die een betaalopdracht voor je naar ons willen sturen, hebben daarvoor een vergunning van zo’n toezichthouder nodig.
2) Wat kunnen andere bedrijven of banken voor mij betekenen?
Ze kunnen in opdracht van jou de gegevens van je betaalrekening bij ons ophalen. Denk aan bedrijven die diensten aanbieden zoals online huishoudboekjes. Of app-aanbieders die al je betaalrekeningen in één app kunnen laten zien. Sommige bedrijven zullen verder gaan dan alleen een overzicht voor je maken. Die kunnen je bijvoorbeeld een seintje geven als je in een maand meer geld uitgeeft dan de bedoeling was. Of je laten weten hoe lang het nog duurt voor je salaris wordt gestort.
3) Welke gegevens kan een bedrijf zien als ik toegang geef?
1. Informatie over je rekening
- Je rekeningnummer (IBAN).
- De productnaam (bijvoorbeeld Plus Betalen).
- De naam die je zelf aan de rekening hebt gegeven.
- De naam van de rekeninghouder.
2. Het saldo op je betaalrekening
3. De bij- en afschrijvingen en de bijbehorende details die je in Mijn RegioBank ziet staan en de gegevens die erbij horen.
Het bedrijf dat je gegevens nodig heeft, bepaalt zelf welke informatie ze bij ons ophalen.
We geven je gegevens van de afgelopen 24 maanden door. Niet van langer geleden. En we geven niet al je gegevens door. Een bedrijf krijgt bijvoorbeeld niet je adresgegevens en je kredietlimiet (als je die hebt).