Betaalpas kwijtgeraakt op vakantie? Dit is wat je doet

Jong stel voor de tent

Na een dagje strand keer je je hele tas op de kop, maar je betaalpas is nergens te bekennen. Erg vervelend – vooral als je in het buitenland zit. Maar geen paniek, met deze stappen beperk je de schade en zet je met een gerust hart je vakantie voort.

1. Blokkeer je betaalpas

Heb je overal gezocht naar je betaalpas, maar kun je hem écht nergens terugvinden? Dan is het zaak zo snel mogelijk je pas te blokkeren. Pasjesdieven kunnen namelijk in een mum van tijd je betaalrekening leeghalen. Je kunt dit eenvoudig zelf doen via de RegioBank app Mijn RegioBank of telefonisch via +31 30 219 68 70.

2. Doe aangifte bij de politie

Vermoed je dat je betaalpas is gestolen, bijvoorbeeld toen er iemand tegen je aanbotste? Of zie je via Mijn RegioBank dat er geld is opgenomen met je pas? Doe dan altijd aangifte bij de lokale politie, in het land waar je je pas kwijtraakte. De Nederlandse politie mag namelijk geen buitenlandse aangiftes opnemen. Vergeet niet om een schriftelijk bewijs van je aangifte te vragen. Deze heb je nodig voor je verzekering.

3. Meld diefstal of fraude bij RegioBank

Is er geld van je rekening afgehaald? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via +31 30  291 42 90. We bekijken per geval of je recht hebt op een vergoeding. Heb je een reisverzekering? Meld de diefstal dan ook bij je verzekeraar. Het wisselt per verzekeraar wat en hoeveel er wordt vergoed.

4. Regel emergency cash

Is je betaalpas kwijt, gestolen of kapot en zit je zonder geld in het buitenland? Dan kun je in geval van nood Emergency cash aanvragen. We spreken met je af hoeveel geld je nodig hebt en waar je het kunt ophalen. Het bedrag dat je kunt opnemen is afhankelijk van het saldo op je rekening, en is maximaal € 1.000. Let op: als je het geld ophaalt, moet je jezelf legitimeren.

Vind je je betaalpas toch weer terug?

Lag je pas toch gewoon tussen een stapel tijdschriften of onder je luchtbed in de tent? Geen zorgen, gelukkig was de paniek voor niets! Als je zelf via de RegioBank app, Mijn RegioBank of de Bankpassen meldcentrale je betaalpas blokkeerde, kun je binnen twee weken de blokkering zelf weer opheffen via de RegioBank app of Mijn RegioBank.

Tip:

Ga je op vakantie buiten Europa? Vergeet dan niet voor vertrek ‘Betalen buiten Europa’ aan te zetten. Voor de meeste betaalpassen staat dit namelijk standaard uit.

Lees meer over zorgeloos op vakantie

Delen via