Wijziging tarieven en voorwaarden 2024

Vanaf 1 juli 2024 wijzigen de tarieven en voorwaarden van onze rekening(en). Lees wat er verandert.

Tarieven Basis Bankieren vanaf 1 juli 2024 per maand

Basis Bankieren Tot 1 juli 2024 Per 1 juli 2024
Plus Betalen € 3,05 € 3,55
Eén of meer rekeningen Spaar-op-Maat € 3,05 € 3,55

Over Basis Bankieren Tarievenwijzer Betalen

Rente rood staan

We gaan de rente voor rood staan op een andere manier vaststellen. Onze variabele rente voor rood staan wijzigt daardoor. Lees meer over rood staan op je betaalrekening en hoe we de rente vaststellen.

Tot 1 juli 2024 Per 1 juli 2024
Plus Betalen 10% op jaarbasis 12% op jaarbasis
Jongerenbetaalrekening 8% op jaarbasis 10% op jaarbasis

De rentes in de tabel zijn variabel en kunnen dus wijzigen. Deze rentes gelden ook voor ongeoorloofde roodstand. Alle overige kosten en tarieven vind je in de Tarievenwijzer Betalen.

Wat verandert er nog meer?

Nieuwe manier van vaststellen rente voor rood staan

  • We gaan de rente voor (on)geoorloofd rood staan op een nieuwe manier vaststellen. Voortaan is de variabele rente voor rood staan gelijk aan een door de overheid wettelijk vastgesteld tarief (de zogenoemde maximale kredietvergoeding) verminderd met 3%. Dit geldt voor Plus Betalen. Voor de Jongerenrekening is deze gelijk aan de maximale kredietvergoeding verminderd met 5%.

  • De maximale kredietvergoeding bestaat uit de wettelijke rente die staat in het ‘Besluit vaststelling wettelijke rente’ plus het aantal procentpunten dat staat in het ‘Besluit kredietvergoeding’. Je vindt deze besluiten op wetten.overheid.nl door in het zoekveld de naam van het besluit in te vullen.

  • Wijzigt de maximale kredietvergoeding, dan wijzigt dus ook de rente voor rood staan. Als de rente wijzigt, laten wij dat minimaal 30 kalenderdagen voor de ingangsdatum aan je weten via Mijn RegioBank en de RegioBank app. Heb je geen Mijn RegioBank of RegioBank app, dan laten we je dat op een andere manier weten.

We hebben informatie over het vaststellen van de rente voor rood staan opgenomen in hoofdstuk 3 van de Voorwaarden Roodstand.

Sneller bestellen en betalen met iDEAL

  • Reken je online aankopen regelmatig af met iDEAL? Dan kun je voortaan een iDEAL-profiel aanmaken bij Currence, het bedrijf achter iDEAL. Daarin leg je onder meer informatie over je betaalrekening en bezorgadres vast. Je hoeft deze gegevens dan bij een volgende bestelling niet meer in te vullen. Dankzij de bewaarde gegevens gaat bestellen en betalen voortaan sneller.

  • Om een iDEAL-profiel aan te maken log je eerst in op Mijn RegioBank of de RegioBank app. Van daaruit kun je direct naar de online omgeving van Currence om je profiel aan te maken en te beheren. Als je een profiel aanmaakt, delen wij je rekeningnummer (IBAN) met Currence. Je kunt een iDEAL-profiel aanmaken als je 16 jaar of ouder bent.

We hebben informatie over het iDEAL-profiel opgenomen in hoofdstuk 5 van de Voorwaarden Mijn RegioBank.

Mobiel betalen

  • We stoppen met de Mobiel Betalen app voor Android. Vanaf 1 juli 2024 bieden we de app niet meer aan. Je kunt Mobiel Betalen dan niet meer gebruiken en de overeenkomst Mobiel Betalen eindigt. Wil je snel en veilig afrekenen met je Android-smartphone? Misschien is Google Pay dan iets voor jou. Google Pay kun je activeren in de RegioBank app. Je kunt Google Pay gebruiken vanaf 16 jaar.

Lees meer over mobiel betalen                                                                

Naam RegioBank app aangepast

  • We hebben vorig jaar een nieuwe RegioBank app geïntroduceerd waarmee je je bankzaken op je mobiel kunt regelen. De nieuwe app heeft de Mobiel Bankieren app vervangen. We hebben de naam van de nieuwe app in al onze voorwaarden doorgevoerd.

Meer over de RegioBank app

Aangepaste voorwaarden

Je kunt de aangepaste voorwaarden hieronder downloaden en opslaan. Krijg je de voorwaarden liever thuisgestuurd? Neem dan contact op met je zelfstandig adviseur.

Betalen

Voorwaarden Plus Betalen
Voorwaarden Jongerenbetaalrekening
Voorwaarden Kredietovereenkomst Roodstand
Reglement Privérekening

Mijn RegioBank

Voorwaarden Mijn RegioBank

Veelgestelde vragen

Waarom wijzigen de tarieven?

We willen ervoor zorgen dat je jouw bankzaken eenvoudig en snel kunt regelen. Daarvoor blijven we de app en online bankieren verbeteren. Met Apple Pay en Google Pay betaal je bijvoorbeeld in een handomdraai contactloos met je smartphone. En we zorgen ervoor dat je nu en in de toekomst terecht kunt bij je zelfstandig adviseur bij jou in de buurt. Daarnaast werken we achter de schermen hard om fraude en financiële criminaliteit te voorkomen. Dat is de afgelopen jaren steeds duurder geworden. De bank ontkomt er niet aan een deel van deze kosten door te belasten waardoor de tarieven stijgen.

Wanneer worden de nieuwe tarieven voor het eerst van mijn rekening afgeschreven?

De verhoging van de kosten gaat in per 1 juli 2024. In juli zie je dat voor het eerst terug in je bij- en afschrijvingen in de RegioBank app en Mijn RegioBank.

Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de wijzigingen?
We zouden dat heel jammer vinden, maar je kunt je rekening(en) opzeggen via je zelfstandig adviseur. Als je dat doet voor 1 juli 2024, dan gelden de wijzigingen niet voor jou.