OVpay: betalen met je bankpas in het openbaar vervoer
OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV. Op steeds meer plekken in Nederland kun je in- en uitchecken met:
- je betaalpas van RegioBank
- je RegioBank creditcard
- je mobiel met contactloos betalen. Dit kan ook met Apple Pay of Google Wallet zijn
Vooraf aanmelden is niet nodig. Let op: kortingen of abonnementen zijn nog niet mogelijk op de betaalpas. Je herkent aan dit logo of in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel mogelijk is:
Wie kan het gebruiken?
OVpay is het meest geschikt voor reizigers die af en toe met het openbare vervoer reizen. Nu is het alleen nog voor reizigers die zonder korting of abonnement reizen. Later wordt het ook mogelijk voor studenten, zakelijke reizigers en iedereen met een abonnement. In de trein is alleen reizen in de tweede klas mogelijk.
Hoe werkt het?
Check in met je betaalpas, RegioBank creditcard of mobiel met contactloos betalen.
Gebruik bij het in- en uitchecken hetzelfde betaalmiddel. Doe je dit niet, dan wordt er opnieuw inchecken geregistreerd op die andere pas. Zo word je dus niet uitgecheckt.
De automatische betaling zie je de volgende dag in Mijn RegioBank met de omschrijving NLOV. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Wil je de reiskosten van die dag bekijken? Vul op de website van OVpay de velden in met het referentienummer, 14 cijfers en letters achter NLOV, en het bedrag.
OVpay app
In de App Store of de Google Play Store kun je de OVpay app downloaden.
Hiermee kun je:
Direct tijdens je reis zien of je bent in- en uitgecheckt met je betaalpas, creditcard of mobiel.
Ben je vergeten om in of uit te checken? Dit pas je aan in de app.
Je rit en je reiskosten in een overzicht zien, tot 18 maanden terug
Is de controle in het OV wel veilig?
Door je betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat te houden kan de controleur zien of je bent ingecheckt. De andere gegevens van je bankpas ziet de controleur niet. Geef je pas nooit weg.
Te weinig saldo
Lukt de afschrijving niet omdat er te weinig saldo op je rekening staat? Dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV. Daarna wordt tot drie keer geprobeerd het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je na 15 minuten weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet? Reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen vind je op website van OVpay.