Debit Mastercard en VISA Debit betaalpas
Nieuwe debit betaalpassen in het kort
Je kunt er hetzelfde mee als met je huidige betaalpas
Extra functies: online aankopen in binnen- en buitenland, termijnbetaling en borgstelling
Nieuw: uniek 16-cijferig kaartnummer
Zo ziet de nieuwe betaalpas er uit
De nieuwe betaalpassen herken je aan de logo’s op de betaalpas. Op de betaalpas staan ook extra gegevens zoals een 16-cijferig kaartnummer en een 3-cijferige CVC- of CVV beveiligingscode.
Kaartnummer
Dit is een uniek 16-cijferig nummer dat op de Debit Mastercard- en VISA Debit betaalpassen staat. Dit wordt ook wel PAN-nummer genoemd (Primary Account Number). Hiermee is een transactie nationaal en internationaal herkenbaar voor alle partijen die de betaling of opname mogelijk maken.
CVC-/CVV-Code
Dit zijn afkortingen voor de 3-cijferige Card Verification Code (Debit Mastercard) en Card Verification Value (VISA Debit). Dit is een 3-cijferige beveiligingscode om online betalingen met de betaalpas te verifiëren.
Nieuwe mogelijkheden met de debit betaalpas
Met de Debit Mastercard en Visa Debit betaalpas kun je alles wat je met je huidige betaalpas ook kunt: (contactloos) betalen bij een betaalautomaat en opname van contant geld bij geldautomaten.
Nieuw is dat je met de debit betaalpas ook online kunt betalen en een waarborg kunt verstrekken voor bijvoorbeeld het huren van een auto of een hotelreservering. Dit kan op Nederlandse én buitenlandse webshops. Uiteraard alleen als de webshop deze betaalmogelijkheid aanbiedt.
Online gebruik aan- en uitzetten
De mogelijkheid van online betalen en borgstelling staat standaard uit op je betaalpas. Wil je daar gebruik van kunnen maken? In de RegioBank app of Mijn RegioBank zet je dit makkelijk aan of uit. Voor minderjarige klanten kan alleen de ouder of verzorger dit doen. Online gebruik is niet mogelijk met een betaalpas voor kinderen tot 12 jaar.
Goed om te weten: zet na een termijn- en/of terugkerende betaling de instelling voor online gebruik niet uit. Anders worden de vervolgbetalingen geweigerd. Is het een niet-Europese website, laat dan ook ‘pinnen buiten Europa’ op je betaalpas aanstaan.
Online betalen
Naast een eenmalige betaling, zijn ook termijn- en terugkerende betalingen met je betaalpas mogelijk. Met een termijnbetaling kan je bijvoorbeeld een groot aankoopbedrag in delen betalen. Een terugkerende betaling kan worden gebruikt bij het afsluiten van een abonnement, zoals bijvoorbeeld een streamingsdienst. Uiteraard moet het bedrijf op de website deze betaalmogelijkheden wel bieden.
Borgstelling
Je kunt een borgstelling online of via een betaalautomaat verstrekken. De waarborgsom wordt op de bestedingsruimte van je betaalrekening gereserveerd. Je kunt het bedrag van de reservering dan voor maximaal 31 dagen niet gebruiken voor andere betalingen, overboekingen, incasso’s, geldopnames en dergelijke.
Binnen deze termijn kan het bedrijf eventueel verschuldigde kosten op de borgsom inhouden. Na maximaal 31 dagen vervalt de reservering automatisch en kan je weer over het (resterende) bedrag van de reservering beschikken. De borgstelling kan door de verhuurder worden verlengd als de huurperiode langer is dan 31 dagen.
Limiet betaalpas en bestedingsruimte betaalrekening
Voor online betalen en borgstelling gelden de op je betaalpas ingestelde standaard limieten voor betalen met je betaalpas binnen en buiten Europa.
Goed om te weten: er is één totale paslimiet voor online betalingen, borgstellingen en betaalautomaat betalingen samen. Je kunt een tijdelijk verhoogde paslimiet niet voor online betalen en borgstelling gebruiken.
Zo werkt online betalen en borgstelling
Kies op de website van het bedrijf voor betalen of borgstellen met een betaalpas.
Goed om te weten: als het een niet-Europese website is, zet je betaalpas dan aan voor pinnen buiten Europa.Vul op de website de gegevens in die op je betaalpas staan, zoals het 16-cijferige kaartnummer, de 3-cijferige CVC-code (Mastercard) of CVV-code (VISA) en de vervaldatum. Daarna geef je opdracht voor de online betaling of borgstelling. Let op: vul nooit de pincode van je betaalpas in.
Om veiligheidsredenen kunnen we je vragen om de betaling of borgstelling via Mijn RegioBank of de RegioBank app te bevestigen. Of wij dit vragen is bijvoorbeeld afhankelijk van de hoogte van het bedrag en het land van de ontvanger.
- Na je opdracht en eventuele bevestiging via Mijn RegioBank of de RegioBank app (via Zelf regelen / betaalopdrachten / online betaling goedkeuren) is de betaling of borgstelling definitief en kun je deze bij ons niet meer intrekken. Is de betaalopdracht een termijnbetaling of periodieke betaling? Dan geldt dit ook voor de nog uit te voeren betalingen in de toekomst. Voor het wijzigen of intrekken daarvan neem je contact op met de ontvanger.