Utrecht, 31 januari 2023 – 2,6 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder worstelen met de digitale betaalwereld blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank. Van hen wenst drie op de vier respondenten een persoonlijke telefonische klantenservice en twee derde (1,7 miljoen) een vast contactpersoon bij een bank. Voor RegioBank een bevestiging dat een bankkantoor met een vertrouwd gezicht in de buurt, waar iemand met een vraag naar binnen kan lopen, essentieel is voor een inclusieve maatschappij. Daarnaast draagt het ook bij aan de leefbaarheid in de buurt.
“Dit onderzoek onderstreept wat wij al jaren weten en naar handelen. Namelijk dat de aanwezigheid van RegioBank om de hoek bijdraagt aan het welzijn van mensen. Het gaat om meer dan alleen een vraag stellen aan een persoon. Bij het bankkantoor ontmoeten mensen uit de buurt elkaar, dat beïnvloedt ook de sociale cohesie. Doordat banken meer en meer digitale betaaldiensten aanbieden voelen sommige mensen zich steeds minder zelfstandig. En dat is zonde. Persoonlijk contact is van alle tijden. En nu blijkt ook weer uit dit onderzoek dat persoonlijk contact een primaire behoefte is voor een grote groep mensen,” zegt Rein Wispelweij, directievoorzitter RegioBank.
Leefbaarheid kleine woonplaatsen
De mate van leefbaarheid van kleinere woonplaatsen met minder voorzieningen blijft duidelijk achter ten opzichte van woonplaatsen waarbij de beschikbaarheid van OV, onderwijs- en zorgvoorzieningen op peil blijven1. RegioBank blijft investeren in haar landelijke netwerk aan vestigingen in de buurt. Met 443 kantoren heeft RegioBank samen met haar zelfstandige adviseurs de meeste bankkantoren in dorpen en kleine steden in Nederland.
“We zien in onze kantoren hoe prettig en belangrijk onze klanten het vinden om financieel en persoonlijk advies te vragen bij iemand die ze kennen. Zowel telefonisch als fysiek in een bankkantoor. Bij RegioBank kan iedereen altijd even binnenlopen voor persoonlijk advies. Bovendien kennen onze adviseurs de buurt en de mensen goed,” aldus Wispelweij.
Van 31 januari t/m 5 maart 2023 loopt de campagne van RegioBank over de lokale aanwezigheid als de buurtzame bank.
Over RegioBank
RegioBank is al ruim 100 jaar actief in de buurt. In dorpen en kleine steden zijn de zelfstandig adviseurs van RegioBank een vertrouwd gezicht. Zij kennen hun klanten en weten hoe belangrijk een leefbare buurt is waar iedereen zich thuis voelt: bewoners, ondernemers, verenigingen en stichtingen. Daarom steunt RegioBank samen met het Oranje Fonds lokale projecten die het buurtgevoel vergroten. En zet de bank haar kennis van de regio in om lokale ondernemers te helpen met de juiste financiering. Dat is RegioBank, de buurtzame bank. RegioBank is onderdeel van de Volksbank, samen met SNS, ASN Bank en BLG Wonen. Voor meer informatie: regiobank.nl.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie:
Heb je interesse in een achtergrondgesprek met directievoorzitter van RegioBank, Rein Wispelweij, of wil je met één van onze zelfstandige adviseurs in gesprek? Neem dan contact op met:
Naomi Samson, PR en Communicatieadviseur RegioBank
+31 (0)6 415 543 42