Beslag leggen op je rekening
Heb je een schuld? Dan kan beslag worden gelegd op het geld op je rekening. Dit betekent dat de schuldeiser het bedrag op je rekening opeist om je schuld mee te betalen. Dit noemen we een bankbeslag of derdenbeslag.
Het beslag wordt gelegd door een deurwaarder en niet door ons. Daarom kunnen we niet bepalen of het beslag terecht is. We zijn als bank wel wettelijk verplicht om mee te werken aan het beslag.
Wat doen wij als beslag wordt gelegd?
Verrekenen
We mogen het geld op je rekening(en) verrekenen met je schulden. Dit staat in artikel 25 van de Algemene Bankvoorwaarden. Vanwege het beslag maken we gebruik van dit ‘verrekenrecht’. Dit betekent dat we het geld dat op het moment van beslaglegging op je rekening staat, gebruiken om je achterstand of roodstand in te lossen.
Blokkeren
Op het moment van beslaglegging blokkeren we het bedrag dat op je rekening(en) staat. Dit kan een betaalrekening, spaarrekening en/of een beleggingsrekening zijn. Je kunt dat geld dan niet meer gebruiken. Bij het blokkeren houden we rekening met het beslagvrije bedrag dat de deurwaardoor aan ons doorgeeft. Het beslagvrije bedrag is afhankelijk van je gezinssituatie en valt niet onder het beslag. Dat geld kun je wel gebruiken. Meer hierover en welk bedrag voor jou van toepassing is, lees je op Uw beslagvrije voet .
Wat betekent dit voor jou? Je kunt je rekening blijven gebruiken. Alleen kun je niet bij het bedrag dat onder het beslag valt. Alle nieuwe bijschrijvingen vallen niet onder het beslag en kun je gewoon gebruiken.
Verklaren
We zijn wettelijk verplicht om na de beslaglegging aan de deurwaarder te laten weten wat het saldo op jouw rekening was op het moment van beslaglegging. Dit noemen we verklaren. We gebruiken hiervoor een derdenverklaring. Deze sturen we 2 weken na de beslaglegging naar de deurwaarder.
Je kunt aan ons vragen om deze verklaring eerder naar de deurwaarder te sturen, zodat het beslag eerder stopt. Stuur jouw verzoek naar beslagleggingen@devolksbank.nl. Zet in de mail je naam, geboortedatum en het rekeningnummer waar het om gaat.
Wat betekent dit voor jou? Als je om een vervroegde derdenverklaring vraagt, erken je de schuld waarvoor beslag is gelegd. Je kunt dan geen bezwaar maken tegen het beslag.
Kosten
Voor het verwerken van het beslag brengen we kosten in rekening. Dit kun je teruglezen in onze Algemene Bankvoorwaarden. Deze kosten zijn voor zaken als:
- het in ontvangst nemen van de beslaglegging;
- het tijdig blokkeren van het bedrag op jouw rekening;
- jou op de hoogte brengen van het beslag;
- het verklaren aan de deurwaarder;
- het afdragen van het door de deurwaarder opgevraagde bedrag;
- het vastleggen van de beslaglegging.
De kosten boeken we van je rekening als we de derdenverklaring versturen.
Afdragen
Nadat de deurwaarder de verklaring heeft ontvangen, laat hij aan ons weten welk bedrag we moeten overboeken. Dit heet afdragen. We maken het bedrag over van je rekening naar de rekening van de deurwaarder. Daarna stopt het beslag op je rekening. De deurwaarder kan jou meer vertellen over de afhandeling van je schuld.
Wij zijn er voor je
Heb je financiële stress?
Bel dan 030 - 291 43 35 of stuur een mail naar rustingeldzaken@regiobank.nl
Heb je betalingsproblemen?
Bel dan met Financiële Zorg 030 - 291 43 20. Of stuur een mail naar FinancieleZorgSupport@regiobank.nl. De medewerkers helpen je en zoeken samen met jou naar een oplossing.
Goed om te weten: wij werken niet met incassobureaus als je een betalingsachterstand hebt. Ook leggen we geen loonbeslag.