Blijf jij reclame op social media de baas?

Schitterend, de make-up van die TikTok-influencer. En die sneakers dan, op YouTube – precies jouw stijl. Maar heb je er wel het geld voor? En heb je jouw euro’s niet harder nodig voor iets anders? Lees hier over de aantrekkingskracht van reclame én hoe het jou gaat lukken om sterker te zijn.

Wat is reclame eigenlijk?

Van de poster in het bushokje tot het bord langs het voetbalveld – het is allemaal reclame. Winkels en bedrijven proberen zo hun merk bekender te maken. Het doel? Meer producten verkopen en meer winst maken. Ook de influencer die enthousiast vertelt over een drankje, is een vorm van reclame. Net als het aanbod van een speciale outfit voor je avatar in een game.

Waarom reclame zo sterk is

Vaak als je reclame ziet, denk je: dat wil ik ook! Logisch – het gaat bijna altijd om dingen die leuk zijn om te hebben, of aanbiedingen die aantrekkelijk klinken. Loop maar eens door de supermarkt. ‘3 halen, 2 betalen!’ ’30% korting!’ Wie wil dat niet? Aan de andere kant: je kunt je geld maar één keer uitgeven. En misschien heb je het wel nodig voor iets belangrijkers.

Zo blijf jij reclame de baas

Geld uitgeven kán leuk zijn. Eén nadeel: als je euro’s op zijn, zijn ze ook echt op. Slim dus om goed na te denken voordat je die korting pakt of dat gadget koopt. Wil jij de strijd aan met reclame? Met deze weetjes sta je sterk.

Influencers krijgen betaald om reclame te maken

Wist jij dat? Influencers verdienen hun geld door reclame te maken. Voor kleding, gadgets en drankjes bijvoorbeeld. Dat ze zo blij zijn met hun nieuwe jas, vertellen ze dus omdat een kledingwinkel ze daarvoor betaalt.

Gratis apps zijn minder gratis dan je denkt

Veel games en andere apps kun je voor niks downloaden. Top. Maar hoe verdienen de makers dan hun geld? Dat doen ze met in-app-aankopen. Als jij eenmaal fan bent van de app, ben je sneller bereid om extra’s te kopen. Zoals exclusieve functies of een advertentievrije versie.

Reclame ziet er niet altijd uit als reclame

Verborgen reclame: het klinkt geheimzinnig. Maar als je goed oplet, herken je het vast. Drinken ze in jouw favoriete serie bijvoorbeeld altijd dezelfde frisdrank? Of dragen ze allemaal bepaalde merkkleding? Zeker weten dat bedrijven daarvoor hebben betaald.

Eerst denken, dan kopen

Geld uitgeven = keuzes maken. Zie je op YouTube iets wat je graag wil kopen? Trap dan even op de rem en bedenk: waarom wil je het eigenlijk hebben? Heb je het écht nodig? En is die aanbieding wel zo interessant? Misschien is een ander product zonder korting nóg goedkoper.
Icoon van een bel

Pro-tip!

Bepaal hoeveel geld je hebt en hoeveel je wil sparen. Houd rekening met dingen die je regelmatig moet betalen. Een telefoonabonnement bijvoorbeeld. Verdeel je geld daarna over verschillende doelen, zoals vaste kosten, sparen – en ja: leuke dingen kopen.