Sanctiemaatregelen


Wordt een overboeking naar het buitenland geweigerd? Of komt een betaling vanuit het buitenland niet door? Dan heb je misschien te maken met het sanctiebeleid van de Volksbank.

Sanctiebeleid in het kort

Als bank dragen wij bij aan een integere financiële sector. Dit doen we door onze relaties en jouw overboekingen aan sanctiemaatregelen te toetsen. Daardoor kan het iets langer duren voordat je geld is overgeboekt of op je rekening staat.

(Inter)nationale sanctiemaatregelen

Bij de Volksbank werken we niet mee aan ongeoorloofde transacties, zoals die staan beschreven in de Sanctiewet uit 1977. We toetsen onze klantrelaties en jouw transacties aan de (inter)nationale sanctiemaatregelen en ons eigen aanvullende beleid.

Aanvullend beleid van de Volksbank

Om te voldoen aan de (inter)nationale sanctiemaatregelen hebben we beleid, procedures en interne controles opgesteld. Bij bepaalde landen is er een groter risico dat de sanctieregelgeving wordt overtreden. Daarom hebben we aanvullend beleid bovenop de (inter)nationale sanctiemaatregelen. Dit betekent dat we geen overboekingen uitvoeren van en naar deze landen en regio's waarvoor al sanctiemaatregelen gelden:

  • Belarus/Wit-Rusland
  • Cuba
  • Iran
  • Krim-regio
  • Noord-Korea
  • Oekraïne (enkel de regio’s: Donetsk, Cherson, Loehansk en Zaporizja)
  • Rusland*
  • Syrië

Lees in onderstaand statement waarom wij transacties naar bovenstaande landen niet uitvoeren.

Goed om te weten: dit beleid geldt voor alle klanten van de 4 bankmerken van de Volksbank: RegioBank, SNS, ASN Bank en BLG Wonen. 

* Onder andere vanuit de Europese Unie zijn sancties opgelegd aan Rusland. Daaruit vloeien acties voort waar Nederlandse banken invulling aan geven. De sancties hebben impact op je betalingen. Door de sancties is geld overmaken naar Rusland niet meer mogelijk. Inkomende betalingen uit Rusland zijn slechts beperkt mogelijk. We hopen op je begrip.

    Wat merk jij van ons sanctiebeleid?

    Wil je geld overboeken naar of ontvangen vanuit een land waarvoor sancties gelden, of doe je (onbewust) zaken met een (mogelijk) gesanctioneerde partij? Dan kan het langer duren dan je gewend bent voordat de transactie wordt uitgevoerd. Ook kunnen we je vragen stellen over de overboeking of kunnen we deze niet uitvoeren.

    Goed om te weten: om internationale overboekingen te kunnen behandelen, zijn we afhankelijk van buitenlandse correspondentbankrelaties. Onze correspondentbanken kunnen een ander sanctiebeleid hanteren dan de Volksbank. Hierdoor kan je overboeking langer duren of niet worden uitgevoerd.

      Houd rekening met sancties

      Om niet mee te werken aan ongeoorloofde transacties, hebben we jouw oplettendheid en medewerking hard nodig. Als je onze producten gebruikt, houd dan ook rekening met de (inter)nationale sanctiemaatregelen en het beleid van RegioBank en de Volksbank.

      Bekijk de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over internationale sancties.

      Meer over zakelijk bankieren

      Onze zakelijke betaaloplossingen

      Mijn RegioBank Zakelijk aanvragen

      RegioBank app

      Betalen buiten Europa