Een groeistrategie voor je bedrijf
Een groeistrategie helpt je bij het laten groeien van je bedrijf. Het bekendste model is de groeimatrix van Ansoff, maar op deze pagina kun je ook informatie vinden over andere relevante modellen, zodat je de juiste groeistrategie kunt kiezen voor je bedrijf.
Wat is een groeistrategie?
De groeistrategie staat omschreven in het ondernemingsplan en beschrijft in detail hoe je ervoor wilt zorgen dat je jouw bedrijfsdoelen behaalt. Het is verstandig om gelijk een groeistrategie op te stellen als je start met je bedrijf, zodat je hier altijd op kunt terugvallen als je in de toekomst belangrijke keuzes moet maken.
Wanneer is een groeistrategie nodig?
Een groeistrategie is een onmisbaar onderdeel van het ondernemingsplan, omdat het antwoord geeft op vragen rondom marktontwikkeling, productontwikkeling, marktpenetratie en diversificatie. Het is een strategie die je altijd kunt raadplegen als je voor belangrijke beslissingen staat. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuw product op de markt brengt of een nieuwe marketingstrategie bepaalt.
Groeimatrix van Ansoff
De bekendste groeistrategie is de groeimatrix van Ansoff. Deze matrix bestaat uit 4 verschillende manieren om je bedrijf te laten groeien, afhankelijk van of de markt en de producten al bestaan of nieuw zijn.
Bestaande producten | Nieuwe producten | |
---|---|---|
Bestaande markt | Marktpenetratie | Productontwikkeling |
Nieuwe markt | Marktontwikkeling | Diversificatie |
Marktpenetratie
Marktpenetratie gaat om het vergroten van je marktaandeel. Je bindt dan in dezelfde markt meer klanten aan je bedrijf of je product. Voor deze manier van groeien is het belangrijk om in te schatten of je meer klanten aan je kunt binden. Een goed beeld van je concurrenten is belangrijk voor deze inschatting.
Marktontwikkeling
Als de markt waarin je zakendoet verzadigd is, wordt het misschien tijd om uit te breiden naar een nieuwe doelgroep of andere markt. Je boort zo nieuwe markten en mogelijkheden aan. Bedenk hoe je jouw nieuwe doelgroep kunt bereiken en welke prijs je kunt vragen. Marktonderzoek is een belangrijk onderdeel van deze strategie.
Productontwikkeling
Is je product verouderd of merk je dat je klanten behoefte hebben aan een nieuwe versie van je product? Geef je product dan een upgrade. Luister hierbij goed naar de behoeften van je klanten. Een aantrekkelijk product dat aansluit bij de behoefte van je klant kan je bedrijf laten groeien.
Diversificatie
Je kunt er ook voor kiezen om een nieuw product uit te brengen op een nieuwe markt. Dit is wel de meest riskante strategie, omdat je vaak niet weet of het product of de dienst zal aanslaan. Als je product goed wordt ontvangen, heb je wel het voordeel dat je meestal een goede marktpositie hebt en dus een relatief hoge prijs kunt vragen.
Andere groeistrategie modellen
Naast de groeimatrix van Ansoff bestaan er nog aanvullende of andere groeistrategieën om je bedrijf te laten groeien.
Groeistrategie van McKinsey
De groeistrategie van McKinsey is een aanvulling op de groeimatrix van Ansoff. Naast marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie, omschrijft McKinsey dat je jouw bedrijf ook kunt laten groeien door:
- Voor een nieuwe logistieke benadering te kiezen.
- Je producten of diensten in nieuwe geografische gebieden aan te bieden.
- Nieuwe industriële structuren op te zetten.
Generieke concurrentiestrategieën Porter
De bedrijfseconoom Porter bedacht generieke concurrentiestrategieën als model om bedrijven te laten groeien door concurrentievoordeel. Volgens Porter zijn er 3 verschillende manieren om concurrentievoordeel te behalen.
Kostenleiderschap
Kostenleiderschap is een manier om concurrentievoordeel te halen door een breed segment producten aan te bieden voor een lage prijs. Je levert dan vaak wel in op kwaliteit, maar je omzet kan met dit model wel stijgen doordat je prijzen lager zijn dan die van de concurrent.
Differentiatiestrategie
Bij een differentiatiestrategie focus je je op een grote doelgroep, maar zorg je ervoor dat je meerwaarde biedt ten opzichte van de concurrentie. Dit kun je doen door een extra service aan te bieden of bijvoorbeeld een ‘Niet goed, geld terug’ belofte te doen. Door steeds in te zetten op die meerwaarde, kun je je blijven onderscheiden van de concurrenten en zo verder groeien als bedrijf.
Focusstrategie
Je kunt er ook voor kiezen om je te richten op een kleinere doelgroep, waarbij je je focust op een afgebakende groep klanten met een specifieke behoefte. Voor die groep bied je de perfecte oplossing. Je kunt bijvoorbeeld alleen hardloopschoenen verkopen in plaats van een breder assortiment aan (sport)schoenen.
Binnen deze strategie kun je er vervolgens voor kiezen om je product of dienst voor een lage prijs aan te bieden (kostenfocus) of een uniek product aan te bieden ten opzichte van je concurrentie (differentiatiefocus).
Waardestrategie van Treacy en Wiersema
De waardestrategie van Treacy en Wiersema biedt 3 manieren om je bedrijf te laten groeien. Hierbij is het belangrijk dat je je op 1 manier focust voor het beste resultaat.
Product leadership
Als je de product leadership strategie kiest, focus je op het uitblinken in je branche. Hierbij zorg je ervoor dat je altijd de beste kwaliteit biedt ten opzichte van je concurrenten. Het is daarom belangrijk dat je focust op het blijven ontwikkelen van je producten en diensten. Omdat je de beste kwaliteit biedt, zijn klanten bereid meer te betalen en kun je een relatief hogere prijs vragen.
Operational excellence
Bij de operational excellence strategie draait alles om het zo kostenefficiënt mogelijk werken. Als je deze strategie kiest, kijk je voortdurend waar je kosten kunt besparen. Doordat je de kosten laag houdt, kun je jouw producten voor een lage prijs aanbieden.
Customer intimacy
Kies je voor de customer intimacy strategie, dan stel je de klant centraal. Je past je producten en diensten volledig aan op je klanten. Je levert maatwerk. Hiermee kun je een concurrentievoordeel behalen en ervoor zorgen dat klanten liever producten of diensten bij jou kopen. Als je deze strategie succesvol toepast, zorgt dit voor loyale klanten en meer herhalingsaankopen.
Een groeistrategie kiezen die past
Welke groeistrategie bij jouw bedrijf past, hangt af van je doelen, financiële situatie en je positie in de markt. Als je hier nog geen duidelijk zicht op hebt, is het verstandig eerst marktonderzoek te doen om de markt en je positie daarin te verkennen en vast te leggen. Wil je groeien door nieuwe klanten aan te trekken of kun je bijvoorbeeld beter groeien door een nieuw product aan te bieden?
Daarnaast is het belangrijk om financieel inzicht te creëren door een financieel plan op te stellen. Daarbij kijk je onder andere naar de balans, resultatenrekening en verschillende ratio's zoals de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit van je bedrijf. Zo weet je hoe je bedrijf ervoor staat. Bovendien helpt een financieel plan als je een zakelijke financiering nodig hebt om je bedrijf te laten groeien. Bijvoorbeeld als je jouw assortiment wilt verruimen en meer voorraad wilt inkopen.
Groeien als ondernemer
Naast het kiezen van een juiste groeistrategie voor je bedrijf, is het ook belangrijk om als ondernemer te (blijven) groeien op persoonlijk vlak. Een aantal tips die hierbij kunnen helpen zijn:
Zorg voor een duidelijk doel
Bedenk goed waar je met je bedrijf over 10 of 20 jaar wilt staan en deel dit op in kleinere doelen voor de komende jaren. Dit geeft richting aan je bedrijfsvoering en helpt je bij het groeien van je bedrijf.
Evalueer en leer
Om te groeien, moet je openstaan om te leren van de keuzes die je maakt. Evalueer daarom regelmatig je werkzaamheden en doelen. Hier kun je ook de hulp van een sparringpartner inschakelen die je een ander perspectief kan bieden. Praat ook regelmatig met je klanten om op de hoogte te blijven van hun wensen en wat er speelt in de markt.
Werk aan je onderneming en merk
Neem naast je dagelijkse werkzaamheden ook de tijd om te werken aan je merk. Maak ruimte om bijvoorbeeld plannen voor het komende jaar te maken. Zo blijf je op de juiste koers om je doelen te behalen.
Wees schaalbaar
Zorg ervoor dat het businessmodel van je bedrijf schaalbaar is. Sommige businessmodellen zijn bedoeld om je bedrijf te laten groeien tot een bepaald punt. Kies een businessmodel dat ruimte biedt om te groeien naar de doelen die je voor ogen hebt.
Vragen over de groei van je bedrijf of andere financiële zaken?
Heb je bijvoorbeeld behoefte aan een zakelijke financiering om je bedrijf te laten groeien? Maak een afspraak om kennis te maken met een zelfstandig adviseur en ontdek met welke producten en diensten we je kunnen helpen.
Maak vrijblijvend een afspraak