Tips om een goede start te maken met je eigen bedrijf
Beginnen als zzp’er? Of een eigen bedrijf starten zoals een webwinkel? Er komt veel op je af, als je begint met ondernemen. Met deze 7 tips ben je goed voorbereid wanneer je start met je eigen bedrijf.
1. Bedenk wat een realistisch budget is
Als startende onderneming is je budget waarschijnlijk niet oneindig. Bereken welk budget je nodig hebt als je een eigen bedrijf start of begint als zzp’er. Het hangt van het soort onderneming af welk budget je minimaal nodig hebt. Een startend klusbedrijf heeft een bestelbusje nodig, terwijl een grafisch designer kiest voor een snelle computer met de juiste designprogramma’s. Een financieel plan opstellen kan je helpen bij het bepalen van het juiste budget. Met een financieel plan onderbouw je jouw bedrijfsidee met cijfers. Wees ook kritisch waar je het geld aan uitgeeft. Het kan aantrekkelijk lijken om je laatste budget te investeren in advertentiekosten, maar het is ook belangrijk dat je een buffer hebt voor een mindere periode.
2. Reken met de juiste kosten en opbrengsten
Welke prijs ga je rekenen voor het product of de dienst? Het is belangrijk dat je weet wat je kosten zijn ten opzichte van de opbrengsten. Bereken vooraf de kostprijs: hoeveel kost het om te kunnen leveren? Houd ook rekening met onkosten zoals verzekeringen, administratiekosten en acquisitiekosten. Daarnaast wil je zelf ook iets aan je product of dienst verdienen. Neem dit ook mee in je uiteindelijke prijs. Als je jouw prijs hebt bepaald, onderzoek dan of dit een marktconform uurtarief of marktconforme productprijs is. Kijk wat andere, vergelijkbare ondernemers vragen om te weten te komen of je niet te veel of te weinig vraagt.
3. Vind creatieve manieren om je bedrijf te promoten
Nadat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kun je alvast aan zoveel mogelijk mensen laten weten dat je ondernemer bent. Dit zorgt voor de eerste naamsbekendheid. Want met een goed bedrijfsidee en een pakkende bedrijfsnaam ben je er nog niet. Je toekomstige klanten moeten je kunnen vinden. Ga op zoek naar een creatieve manier waarop je jouw bedrijf promoot. Als je promotieactie in de smaak valt, kennen meteen veel mensen je nieuwe onderneming. En zij kunnen je toekomstige klanten worden.
4. Maak gebruik van social media
Tegenwoordig gebruiken veel mensen social media zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Daarom is het belangrijk dat je startende bedrijf zichtbaar is op deze platforms, als je potentiële klanten daar actief zijn. Als je kiest voor een of meerdere social media platforms, post dan regelmatig en houd ook de statistieken van je posts in de gaten. Leer welke berichten het goed doen en welke niet.
Ook als zzp’er zijn deze platforms interessant. Deel hierop je diensten of je kennis. Bij Instagram, Facebook en LinkedIn is het belangrijk dat je kiest voor een bedrijfsaccount. Met een bedrijfsaccount heb je veel meer inzicht in de statistieken.
5. Gebruik je netwerk
Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Hiermee vergroot je jouw zichtbaarheid en word je opgemerkt. Op social media kanalen, zoals LinkedIn, kun je in contact komen met potentiële opdrachtgevers en klanten. Ondernemers die actief zijn in je branche of buurt ontmoet je op flexwerkplekken, netwerkbijeenkomsten, businessclubs, congressen en seminars.
Vergeet niet dat je eigen zelfstandig adviseur vaak ook een groot netwerk heeft. Vraag hem of haar naar contacten bij jou in de buurt.
6. Investeer in een goede werkruimte
Het hebben van een goede werkruimte is essentieel. En ook waar deze werkruimte is. Kies voor een plek die goed bij je bedrijf past. Heb je groeiambities? Dan is het fijn dat de ruimte waar je gaat werken, die mogelijkheden biedt. Ook kan het nuttig zijn dat je werkt in de buurt van je klanten en leveranciers.
Je kunt je onderneming vanuit huis starten. Of als zzp’er je diensten vanuit huis aanbieden. Je krijgt dan te maken met thuiswerken. Hiervoor heb je enige discipline nodig. Het is verstandig dat je thuis werk en privé gescheiden houdt, zodat je na je werk goed tot rust kunt komen. Vanuit huis werken heeft uiteraard ook voordelen. Er zijn geen vaste kantoortijden en je kunt iedere middag een lunchwandeling maken.
Een eigen werkruimte buitenshuis kan ook z’n voordelen hebben. Misschien kun je jouw activiteiten niet vanuit huis doen of heb je behoefte aan een werkplek buiten je privéomgeving, zodat je bijvoorbeeld makkelijker klanten kunt ontvangen of je voorraad kunt opslaan. Een ruimte huren behoort tot de mogelijkheden. Maar je kunt ook een pand kopen.
Lees meer over hoe je een bedrijfspand financiert
Ontdek de voor- en nadelen van huren en kopen
7. Breng al je zakelijke producten onder bij 1 bank
Met een zakelijke rekening houd je jouw geldstromen gescheiden, zodat je administratie een stuk overzichtelijker is. Ook staat een zakelijk rekeningnummer professioneler dan een rekeningnummer van een privérekening. Naast betaalproducten kun je bij RegioBank ook andere zakelijke producten afsluiten zoals sparen (voor je pensioen) of lenen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met een zelfstandig adviseur bij jou in de buurt. Als je advies inwint bij je adviseur kan het zijn dat hij of zij advieskosten in rekening brengt. Je adviseur vertelt je hier meer over als dit zo is.
Onze producten en diensten voor kleinzakelijke ondernemers
Betalen
Zakelijke betaalrekening, creditcard, korting op een betaalautomaat, en meer.
Sparen en pensioen
Zakelijke spaarrekening en aanvullend pensioen opbouwen met belastingvoordeel.
Handig: heb je een zakelijke betaalrekening bij een andere bank? Je stapt eenvoudig over met de gratis Overstapservice.