Bedrijfsnaam bedenken


Een naam voor je bedrijf bedenken kan soms ingewikkeld zijn. Daarom geven wij je de handvaten en tips om een bedrijfsnaam te bedenken die bij jouw bedrijf past.

Wat is een bedrijfsnaam?

Je bedrijfsnaam, ofwel handelsnaam, is de naam die je gebruikt voor je bedrijf bij het ondernemen. Dit is ook de naam die je gebruikt als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel en die je vermeldt op facturen.

Hoe belangrijk is een handelsnaam?

Het is belangrijk om je bedrijfsnaam of handelsnaam vast te leggen in het Handelsregister. Zo is je bedrijfsnaam beschermd in de Handelswet. Deze wet zorgt ervoor dat iemand anders niet exact dezelfde naam mag gebruiken voor een bedrijf. Je bedrijfsnaam neem je ook op in je ondernemingsplan.

Wat is het verschil tussen een handelsnaam en merknaam?

Een handelsnaam en merknaam worden vaak door elkaar gebruikt, maar hebben een andere betekenis. Een handelsnaam staat los van jouw merk en is de naam waaronder je onderneemt en de naam die je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.

Een merknaam is de naam waaronder je jouw producten of diensten verkoopt. Deze naam is beschermd en staat vaak ook op de verpakking van je producten of in je logo. Deze moet dus ook onderscheidend zijn. Zo is Ahold bijvoorbeeld een handelsnaam die merknamen zoals Albert Heijn en Etos vertegenwoordigd.

Regels voor een bedrijfsnaam opstellen

Voordat je aan de slag gaat met het bedenken van een bedrijfsnaam, is het goed om te weten dat er een aantal regels gelden voor het opstellen van een bedrijfsnaam vanuit de Handelsnaamwet.

Geen misleiding

Je bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn. Gebruik geen naam waarbij je jouw bedrijf anders voordoet. Door bijvoorbeeld te kiezen voor een naam waarbij het lijkt alsof je andere producten verkoopt of dat je het bedrijf met meerdere personen hebt opgericht, terwijl je een eenmanszaak hebt. Zo is het misleidend als je jouw bedrijf ‘De Jong & partners’ noemt, als je alleen het bedrijf runt.

Geen bestaande namen

De naam mag niet gelijk zijn, maar ook niet lijken op een bestaande naam, zoals Hans Anders. Zelfs als je echt zo heet of als je een deel van een bestaande naam gebruikt, mag je deze naam niet gebruiken. Deze bedrijfs- en merknamen zijn namelijk beschermd. De kans is dan groot dat het bedrijf je aanklaagt voor het gebruiken van zijn bedrijfs- of merknaam.

Zorg dus voor een bedrijfsnaam die zich onderscheidt van je concurrenten. Zodat deze ook geen verwarring oproept bij klanten en leveranciers.

Juiste rechtsvorm

Je bedrijfsnaam moet ook passen bij de rechtsvorm van je bedrijf. Je kunt dus geen ‘stichting’ of ‘fonds’ in je bedrijfsnaam opnemen als je bedrijf als eenmanszaak geregistreerd staat.

Lees meer over rechtsvormen

Tips voor het bedenken van een bedrijfsnaam

Binnen de geldende regels, is het lastig om een bedrijfsnaam te bedenken die herkenbaar én onderscheidend is. Daarom hebben we een aantal handige tips voor je op een rij gezet.

Zorg voor herkenbaarheid

Kies een bedrijfsnaam die past bij wat je bedrijf doet. Zorg dat de naam aansluit bij het product of de dienst die je levert. Zo is het voor potentiële klanten ook duidelijk wat ze bij je bedrijf kunnen kopen. Je kunt er ook voor kiezen om je eigen naam te gebruiken of een combinatie van beiden, bijvoorbeeld ‘Ginny's haarsalon’. Dit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen, klanten weten dan direct met wie ze zakendoen.

Wees origineel

Zorg ervoor dat je naam origineel is en zich onderscheidt van andere bedrijven in je sector of buurt. Je kunt je eigen naam gebruiken, maar als je bijvoorbeeld Jansen heet, is dit minder origineel. Je kunt bijvoorbeeld wel een anagram voor je (bedachte) naam gebruiken, je naam vertalen naar een vreemde taal of een woordgrap of woordspeling gebruiken. Let er hierbij wel op dat de naam niet te abstract wordt. Je naam is dan misschien origineel maar minder herkenbaar.

Gebruik een ondertitel

Als je toch voor een minder herkenbare bedrijfsnaam kiest, kun je een ondertitel of tagline gebruiken die je bedrijfsnaam verduidelijkt. Bijvoorbeeld: PuntKomma: voor al uw schrijfklussen.

Denk aan je online vindbaarheid

Zorg dat je bedrijfsnaam ook goed vindbaar is online. Als mensen zoeken naar een product of dienst, doen ze dit meestal eerst online. Dan wil je natuurlijk dat je website makkelijk vindbaar is in de zoekresultaten. Het is daarom slim om een zoekwoord in je bedrijfsnaam en website-teksten te verwerken. Maar let hierbij wel op de concurrentie. Zo is de kans klein dat je als eerste op het zoekwoord ‘Kapper’ gevonden wordt, vanwege het grote aantal kapperszaken. Je hebt waarschijnlijk een grotere kans om gevonden te worden op ‘Kapper Gouda’. Je kunt dit zoekwoord bijvoorbeeld in de ondertitel van je bedrijfsnaam verwerken: Ginny's haarsalon: dé kapper in Gouda.

Organiseer een brainstormsessie met familie of vrienden

Als je er zelf niet uitkomt, kun je ook familie, vrienden of (ex)-collega's inschakelen om te helpen bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Zij kennen jou en je ondernemingsplan waarschijnlijk goed of kunnen een frisse blik bieden. Organiseer bijvoorbeeld een gezamenlijke brainstormsessie. Denk hierbij na over je doelgroep, wat je te bieden hebt, wat je bedrijf uniek maakt en wat je wilt uitstralen.

Check of je jouw bedrijfsnaam kunt gebruiken

Heb je een naam bedacht? Voer dan eerst de volgende checks uit om te weten of je de bedachte naam kunt gebruiken.

Bedrijfsnaam checken

Controleer voordat je jouw bedrijfsnaam vastlegt bij de Kamer van Koophandel of iemand anders deze al gebruikt. Dit kun je checken op de website van de Kamer van Koophandel.

Merknaam checken

Controleer daarbij ook of iemand anders je bedrijfsnaam al als merknaam heeft geregistreerd. Je mag die bedrijfsnaam dan niet gebruiken, omdat merknamen beschermd zijn. Doe je dit wel? Dan kan de eigenaar van de merknaam je aanklagen. Je kunt op de website van Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom (BIOP) controleren of een merknaam al geregistreerd staat in het merkenregister.

Domeinnaam checken

Als je een website voor je bedrijf wilt maken met je bedrijfsnaam, is het ook verstandig om te controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is. Dat kun je checken op de website van SIDN.

Inschrijven bij KVK en je handelsnaam beschermen

Heb je een bedrijfsnaam gekozen die voldoet aan bovenstaande regels en die nog niet geregistreerd is in het Handelsregister of in het merkenregister? Dan kun je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je je inschrijft in het Handelsregister krijg je een KVK-nummer. Andere ondernemers kunnen de door jou gekozen bedrijfsnaam na je inschrijving niet meer gebruiken. Je kunt daarna je handelsnaam, of een andere naam, ook nog als merknaam registeren in het merkenregister.

Goed om te weten: voor je je inschrijft bij de KVK moet je je rechtsvorm kiezen.
Lees meer over welke rechtsvormen er zijn

Hulp van onze adviseurs

Ga je een eigen bedrijf starten? Onze lokale adviseurs helpen je graag verder, bijvoorbeeld met het openen van een zakelijke rekening.

Vind een adviseur bij je in de buurt Maak vrijblijvend een afspraak

Meer lezen

Alles over een bedrijf starten

Een ondernemingsplan schrijven

Tips om een goede start te maken met je eigen bedrijf