Overboeking naar het buitenland


Met je zakelijke betaalrekening van RegioBank kun je geld eenmalig of periodiek overboeken naar andere rekeningen. Boek je soms ook geld over naar het buitenland? Lees dan hieronder de informatie over overboeken naar het buitenland.

Geld overboeken

Via Mijn RegioBank Zakelijk en de RegioBank app kun je geld overboeken naar een andere rekening. Voor een overboeking naar een buitenlandse rekening vul je een buitenlandse IBAN in.

Let op: via de RegioBank app kan je overboeken naar een rekening buiten het SEPA-gebied

Standaardmelding 'in behandeling'

Heb je een overboeking gedaan naar een buitenlandse IBAN? Dan zie je standaard de melding: ‘in behandeling’. Deze melding blijft staan. Wij hebben je opdracht dan in goede orde ontvangen. Je hoeft de opdracht niet nogmaals in te voeren. Doe je dit wel? Dan word je verzoek 2 keer uitgevoerd.

Sanctiemaatregelen

Maak je geld over naar het buitenland? Dan kan je te maken krijgen met het sanctiebeleid van de Volksbank. Naar een aantal landen en regio's voeren we bijvoorbeeld geen overboekingen uit.

Meer over de uitgesloten landen en sanctiemaatregelen

Overboeken binnen Europa

Een betaling naar een rekening binnen Europa is gratis als:

  • De betaling gaat naar een rekening uit een van de landen van de Europese Unie of naar het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland of Monaco.
  • De betaling is voorzien van een IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identifier Code) van de begunstigde. Je kunt deze gegevens opvragen bij de (bank van de) ontvanger.
  • Het bedrag in euro's is.
  • Het bedrag maximaal € 50.000 is.
  • De transactiekosten worden gedeeld met de begunstigde (ook wel aangegeven als SHA, Shared Cost). De bank van de ontvanger kan wel kosten in rekening brengen. RegioBank heeft geen invloed op deze kosten. Deze kosten deelt de klant altijd met de ontvanger. Dit is verplicht vanuit PSD2-wetgeving. 

        Kosten buitenlands betalingsverkeer

        De kosten voor buitenlands betalingsverkeer kunnen op 3 verschillende manieren worden doorbelast:

        1. Gedeeld / Shared: de opdrachtgever en de ontvanger van de betaling betalen de kosten van de eigen bank (standaard).

        2. Voor mij / Our: de opdrachtgever betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de transactie. Zowel van de eigen bank als van de bank van de begunstigde (optioneel).

        3. Voor de ontvanger / Beneficiary: de ontvanger van de betaling betaalt alle transactiekosten (optioneel).

        Bekijk voor meer informatie de Informatiewijzer Zakelijk Betalen.

        Hoelang duurt een overboeking?

        Overboeking in euro's binnen het SEPA-gebied

        Geef je een overboeking aan ons door in euro’s voor een rekeningnummer bij een andere bank in het SEPA-gebied? Dan is het geld uiterlijk de volgende werkdag bij de bank van de ontvanger.

        Overboeking in andere muntsoort binnen het SEPA-gebied

        Geef je een overboeking aan ons door voor een rekeningnummer bij een bank binnen het SEPA-gebied in een andere muntsoort dan de euro? Bijvoorbeeld in Britse ponden? Dan is het geld uiterlijk binnen 4 werkdagen bij de bank van de ontvanger.

        Overboekingen buiten het SEPA-gebied

          Voor alle andere overboekingen naar landen buiten het SEPA-gebied geldt dat het geld binnen een redelijke termijn bij de bank van de ontvanger is. Het duurt meestal 3 tot 10 werkdagen. De duur is afhankelijk van de bank van de ontvanger.

          Vul je de Bank Identifier Code (BIC) van de bank van de ontvanger in, dan duurt het meestal 3 werkdagen.  

          Meer over zakelijk bankieren

          Onze zakelijke betaaloplossingen

          Mijn RegioBank Zakelijk aanvragen

          RegioBank app

          Betalen buiten Europa