Phishing
Bij phishing krijg je een e-mail of sms van een afzender die betrouwbaar lijkt, bijvoorbeeld RegioBank. Deze e-mail is verstuurd door criminelen. In de tekst staat een link waarmee ze je proberen te lokken naar een valse website om zo aan je gegevens te komen. Hoe weet je dat je met phishing te maken hebt en hoe bescherm je jezelf ertegen?
Wat is phishing?
Bij ‘phishing’ proberen criminelen je te lokken naar een valse website die lijkt op een echte, betrouwbare website. Zonder dat je het in de gaten hebt, log je dan in op zo’n valse website of laat je andere gegevens achter. Met jouw inloggegevens kunnen de criminelen inbreken op je account en betalingen doen namens jouw bedrijf. Of ze winnen je vertrouwen zodat ze je kunnen oplichten met bankhelpdeskfraude.
Hoe criminelen te werk gaan bij phishing
Bij phishing ‘vissen’ criminelen naar jouw persoonlijke of bedrijfsgegevens. Dat doen ze door:
- Je een e-mail, sms of een betaalverzoek te sturen met een link naar een valse website.
- Je onder druk te zetten door te zeggen dat het heel belangrijk is dat je snel actie onderneemt.
- Je te vragen je betaalmiddelen op te sturen, zoals je betaalpas of digipas
- Je te vragen een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen. Hiermee kunnen criminelen onder jouw naam anderen oplichten of identiteitsfraude plegen.
Goed om te weten: we vragen je nooit...
- Om je beveiligingscodes te delen of bankproducten op te sturen.
- Om vanuit een e-mail door te klikken om in te loggen en een betaling te doen.
Vanuit RegioBank zullen we je ook nooit in een bericht onder druk zetten om snel iets te doen, omdat er anders iets vervelends kan gebeuren.
Phishingberichten herkennen
Er kan dus via een e-mail of sms gevist worden naar je persoonlijke of bedrijfsgegevens. Wij helpen je om deze phishingberichten te herkennen.
Een valse e-mail herkennen
Let op de volgende punten om een valse e-mail te herkennen.
- Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @regiobank.nl of @e-mail.regiobank.nl.
- Een link begint niet met https://www.regiobank.nl/, of https://t.e-mail.regiobank.nl/.
- Je krijgt een mail op een mailadres dat je niet aan ons hebt gegeven.
- De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
- Je mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
- In de mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke of bedrijfsgegevens door te geven.
- De mail bevat een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
- In de mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
- De mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels, of in gebrekkig Nederlands.
Tip: op de website Fraudehelpdesk.nl vind je actuele voorbeelden van valse e-mails die verstuurd worden.
Een valse sms herkennen
Let op onderstaande punten om een valse sms te herkennen.
- Het sms bericht komt niet van het telefoonnummer van RegioBank: bovenaan het sms bericht staat geen RegioBank.
- In het sms’je staat een link. Wij sturen nooit linkjes in een sms.
- In de sms wordt gevraagd naar je beveiligingscodes of persoonlijke of bedrijfsgegevens.
- In de sms wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
- De sms is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels, of in gebrekkig Nederlands.
Phishing voorkomen
Volg deze 5 tips om oplichting door phishing te voorkomen.
- Controleer de afzender van het bericht.
- Klik niet zomaar op linkjes uit mails.
- Deel nooit je beveiligingscodes.
- Laat je niet onder druk zetten.
- Wees altijd alert als je iets online doet.
Twijfel je? Neem dan contact op met je zelfstandig adviseur.
Fraude melden
Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of zie je iets verdachts? Meld fraude en incidenten zo snel mogelijk via: 030 - 291 42 90 en valse-email@regiobank.nl.